fredag 27 mars 2015

Jämförelse - Amar - FÄRDIG

Författarnas budskap är att säga till oss läsare att brott aldrig lönar sig för att varje bok som vi hittills har läst så har karaktärerna antagligen dött eller så har dem fått fängelse.

 Kvinnan från "Möss och "Människor som Lennie dödar kan man jämföra med den galna kvinnan från "Skuld" på så sätt att både är ute efter män samt att både är lite galna. Man kan ochså jämföra George med Peter på så sätt att både vill hjälpa även om det är jobbigt. George vill hjälpa Lennie även om det är riktigt jobbigt och att det bara innebär problem för George för att varje gång när George och Lennie har ett arbete så lyckas Lennie hela tiden att strula till alltihop så att dem förlorar jobbet och det är samma sak med Peter som hjälper Olof även när han vet att han inte borde göra det.

Möss och Människor är skrivet på ett sätt så att författaren förklarar saker som händer i boken med detalj medans i "Skuld" så förklaras det som är mest viktigt. Tex "Lennie tog sina trötta, svettiga och skakiga händer och ströp Kvinnan" medans i boken "Skuld" så skulle det låta så här istället "Peter tog sina händer och ströp Kvinnan". "Möss och Människor är skriven med många dialoger så att den även kan berättas som en pjäs medans "Skuld" är skriven på ett sätt så att den senare kan tänkas bli en film.


Något annat som man kan jämföra är kompositionen dvs sättet de är uppbyggda på

Mor Sauvage är skriven i en kronologisk ordning samt i jag-form vilket betyder att vi veta vad hon tycker och gör t.ex "jag ropade på Serval" och "jag frågade honom." Mor Sauvage är skriven mer som en dikt tex. "I virelogne tyckte jag om hela landskapet, strött med skogsdunkar och genomskuret av bäckar som rann genom marken likt ådror med Jordens blod"

Möss och Människor är skriven i en kronologisk ordning samt i tredje person. Boken börjar med att dem vandrar och och den slutar med att Lennie dör. Möss och Människor har ochså mycket dialoger så att den passar även att berättas som en pjäs.

Fähner är skriven i en kronologisk ordning där vi följer Fähner från ung när han gifter sig med Ingrid tills han blir gammal då han dödar henne. Boken är ochså skriven i tredje person. Det finns nästan inga dialoger alls, bara vid slutet så finns det bara en dialog " Jag älskade min fru, men till slut dödade jag henne. Jag älskar henne fortfarande, det lovade jag henne att göra, hon är fortfarande min fru. Så kommer det att vara ända tills jag dör. Jag bröt mitt löfte. Jag måste leva med min skuld."

Skuld är skriven i en kronologisk ordning där vi följer Fähner när han sitter i cafeét och tills han löser brottet samt att den är ochså skriven i tredje person och att vi som läsare bara följer Peter genom hela boken. Den är ochså skriven i första person när han får tillbakablickarna men generellt så är det tredje person genom hela boken.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.